tisdag 21 maj 2013

Citronmeliss (melissa officinalis)

Melissa officinalis
Citronmeliss är en flerårig kryddväxt och är väldigt lättodlad. Bladen doftar citron och växten lämpar sig utmärkt att ha i kruka. Planterar du växten i kryddland är det bra att tänka på att den väldigt lätt breder ut sig och tar över i princip hela landet. Ett sätt att hålla den i schack är att plantera den i sin kruka, vilket hindrar den från attspridas via rötterna i alla fall. Den frösår sig dock även lätt, varför man även får hålla efter fröställningarna.

Själv hade jag i min gamla trädgård en stor citronmeliss som inte planterats i kruka. För att hålla perennkryddorna jag hade i det kryddlandet i schack delade jag där upp landet i kvadrater och lät perennerna stå i varannan ruta och sådde/planterade ettåringar i varannan. På så sätt kunde jag en gång/år gräva djupt i ettårsrutorna och på så sätt rensa bort perennlöpare som ville breda ut sig.

Höjd:  ca 50 cm
Plantavstånd:  ca 50 cm
Såtid:  april-juni
Utplantering:  maj-juni
Skörd:  juli-sep

Växten trivs både i soligt/halvsoligt/skuggigt läge.

Gödsling:  normalt
Vattning:  normalt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar