Visar inlägg med etikett gräs. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett gräs. Visa alla inlägg

lördag 1 augusti 2015

Efter regn kommer solsken...

Efter allt regn vi haft på sista tiden fick vi äntligen en soldag igen. Härligt! Dessvärre hade jag inte någon tid för trädgårdsarbete, men tog ett varv i trädgården i alla fall. Och jösses vad regnandet fått det att växa. Gräset är nu hysterinskt långt och jag verkligen MÅSTE försöka hinna klippa imorgon -
Vinbärsbusken
annars blir det till att ta fram lien är jag rädd. Och ogräset har tyvärr frodats lika hysteriskt!

Stockrosorna jag fick och satte ner förra året har kommit upp fint (utom en vill säga) och var visst ljusgula. Fint! Och röda vinbärsbusken jag också satte är full med bär, trots att den inte hunnit växa till sig så mycket ännu. Ska se till och plocka av den omorgon, så att dom inte blir övermogna. Till och med echinacean som jag trodde dött har återuppstått efter det intensiva vattnandet - en mycket glad överraskning!

lördag 23 maj 2015

En heldag i trädgården...

Härligt! Idag var vädret perfekt för en heldag i trädgården. Flyttade pioner och rensade mängder av ogräs i rabatter och i gruset på gårdsplanen. Dessutom klippte jag gräset vid poolen, som inte klippts alls sen förra sommaren någon gång. Trevligt nog lyckades jag få med sönerna ut och klippa det mesta av gräsytorna i övrigt. Bensinen till klipparen tog dock slut, så får försöka hinna med den sista klippningen imorgon.

söndag 15 mars 2015

Dags att väcka trädgården...

Nu är det nog hög tid att försöka väcka trädgården till liv efter vinterns dvala. Massor av livlöst gräs ligger kvar efter förra året och torra perennspröt sticker upp överallt. Började dock igår med att plocka ner det gamla brunnshuset som var så fint när jag flyttade hit för fyra år sedan, men som visat sig varit målat med plastfärg som påskyndat förruttnelsen av träet under. Att trämyror boat in sig och ätit gångar gjorde ju inte heller saken bättre, varför allt bara rasat under vintern. Bara att plocka ner och kasta!

Passade även på att plocka bort grindarna, vilka även dom var målade med plastfärg och därför i dåligt skick. Tidningsbudet har dessutom en irriterande vana att vända på min uppfart, vilket har resulterat i att han/hon kört in i både staket, grind och soptunna ett antal gånger och nu lyckats knäcka grinden. Ska bli spännande att se vad som händer när jag bytt grindstolparna till nya av betong! =P

lördag 1 juni 2013

Trädgårdslördag


I eftermiddags blev det en eftermiddag med familjen i vår vildvuxna trädgård. Gräset har hunnit växa sig vansinnigt långt, så det blev en del slående med lien innan det gick att köra med gräsklipparen. Tur att jag hade lite hjälp med det i alla fall, för det där med att slå med lie är jag väl ingen mästare på direkt...