Visar inlägg med etikett uppfräschning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett uppfräschning. Visa alla inlägg

lördag 11 april 2015

Äntligen är häcken klippt!

Häcken längs tomtgränsen var bara en av alla saker som var duktigt eftersatt vad gäller underhåll i den här trädgården då jag flyttade in. Har tidigare bara ägt en manuell häcksax, varför det dessutom bara varit i grindhålet jag orkat hålla efter lite. Förra året var jag dock på bettet och slog till då Jula satte ner priset sin billigaste häcksax när den säsongen var slut. Eftersom häcken - förutom att ha varit vildvuxen - var rätt gles här och var, ville jag vänta till våren med klippningen. Vårklippning brukar nämligen innebära att växterna skjuter nya skott och det är precis vad den häcken behöver. Så i veckan satte jag igång med projektet häckklippning. Det var mycket att klippa och jättejobbigt att hålla armarna statiskt i högläge, så jag fick dela upp det hela på tre gånger med en dag emellan. Och jösses vilken träningsvärk jag haft i armarna! Men nu är det i alla fall klart och känner mig supernöjd med resultatet. Nu kommer jag dessutom åt att fixa staketet som rasat lite här och var.

torsdag 22 augusti 2013

Har varit på beskäringskurs!

I min trädgård finns ett mastodontiskt problemområde - äppelträden! Dom är ENORMA och växer mer eller mindre ihop. Det gör dels att gräsmattan under alltid är i skugga, varför det mest är ogräs som överlever. Dessutom cirkulerar ingen luft i grenverken och svampangrepp är nu en stor risk för trädens framtid, varför dom måste glesas ur ordentligt. Inte heller kommer man åt alla äpplen, varför det blir enormt mycket fallfrukt - vilket i och för sig hästarna tackar för, men det är ju dom största och finast äpplena som nu faller av och det känns lite trist. Något måste göras!

Mina kunskaper och ork att såga är väl sådär, men jag har nu investerat i en liten motorsåg och med gårdagens beskäringskurs i färskt minne ska jag kanske äntligen våga mig på detta. Dock fick man visst inte ta för mycket på en gång, så jag måste se uppfräschningen av mina träd som ett rätt mångårigt projekt. Fast då är det ju definitivt dags att sätta igång nu!